Det vil vi
Skoletiden skal være rar. Den skal give gode minder og glade øjeblikke med videre i livet.
På Haslev Privatskole skal alle elever være glade for at komme i skole, og lære noget mens de er her.
Hermed sammenfatning af trivsel og undervisningsmiljøundersøgelse, som er foretaget i foråret 2025. En ny undersøgelse forventes gennemført i foråret 2027.
I marts 2025 gennemførte skolen en undervisningsmiljøvurdering (UMV).
Spørgeundersøgelsen er delt i 2:
Del 1 er spørgsmål vedrørende det psykiske undervisningsmiljø.
424 af skolens 435 elever besvarede spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 97,47%. Undersøgelsen blev lavet i to grupper: De yngste elever fra 0.-3. kl. (178 elever) og de ældste elever fra 4.-9. kl. (257 elever).
Del 2 er spørgsmål vedrørende det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
425 af skolens 435 elever besvarede spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 97,70%. Undersøgelsen blev lavet i to grupper: De yngste elever fra 0.-3. kl. (178 elever) og de ældste elever fra 4.-9. kl. (257 elever).
Undersøgelsen er gennemført med det digitale evalueringsredskab, klassetrivsel.dk, der opfylder lovgivningen på området.
Opfølgningsplan - generelt
Undersøgelsen er anonym, da undersøgelsens formål, er at udføre statistiske opgørelser af undervisningsmiljøet med henblik på at udarbejde handlingsplaner.
Klasserapporterne bliver drøftet med hele lærergruppen, årgangsteams samt den enkelte klasses lærere dels til orientering og dels til opfølgning sammen med eleverne.
Det er først og fremmest i klassen eleverne oplever deres skolegang, det er derfor også i klassen, at lærerne/ pædagogerne og eleverne skal udvikle en fælles forståelse for den gode trivsel og det gode undervisningsmiljø.
På denne baggrund har klassen et godt redskab til den kontinuerlige justering af praksis og forståelser, der skal til for at fremme klassens trivsel og læring.
Del 1 - Det psykiske undervisningsmiljø
Undersøgelse af det psykiske undervisningsmiljø består af ni spørgsmål for 0.-3. klassetrin og 17 spørgsmål for 4.-9. klassetrin, som omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning.
Undersøgelsen viser, at eleverne er glade for deres skole, klasse og lærere, hvor de føler, de hører til og er trygge. Eleverne oplever, at de andre elever kan lide dem, er venlige, hjælpsomme og accepterer dem, som de er. Eleverne kan også godt lide pauserne samt skolens udeområder.
Eleverne oplever meget sjældent, at de bliver drillet eller mobbet af andre. Ligeledes mener eleverne selv, at de ikke mobber eller driller de andre.
Eleverne svarer, at lærerne lytter til dem, og omkring 2/3 af eleverne i 4.-9. kl. føler, at de er med til at bestemme indholdet i undervisningen. Eleverne oplever, at lærerne er gode til at få skabt ro, hvis der er larm i klassen, og ligeledes kan eleverne selv hurtigt koncentrere sig igen, hvis de er blevet forstyrret.
Undervisningen opleves ofte som spændende, og eleverne synes, at de lærer på måder, som virker godt for dem.
Vi har besluttet, at spørgsmålet vedr. spændende læring ændres i 2027, så det i højere grad vil dreje sig om oplevet relevans af det man lærer.
Det psykiske undervisningsmiljø - opfølgning
I skoleåret 2024/25 har vi indledt et samarbejde med psykolog og PhD Rasmus Alenkær, som har fokus på ”Det Pædagogiske Værtskab”. Særligt lærerne på mellemtrinnet har sat sig ind i Alenkærs pædagogiske teori, og flere har modtaget supervision af ham mhp. at udvikle deres egen praksis. Målet er, at alle skolens lærere og pædagoger inspireres kontinuerligt ift. egen og fælles pædagogisk tilgang til eleverne.
Vi har fortsat fokus på trivselsarbejdet i indskolingen gennem undervisningsmaterialet ”Fri for Mobberi”.
”Fri for Mobberi” er et forebyggende program til 0-9-årige børn, fagfolk og forældre, som Mary Fonden og Red Barnet står bag.
Konceptet består af pædagogiske materialer, der muliggør målrettet at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning.
Materialet bruges tværgående mellem skole og SFO, så der en naturlig og genkendelig sammenhæng for både børn og voksne i det daglige trivselsarbejde i skole og SFO. I 0.-2. kl. er der fast tilknyttet en klassepædagog nogle timer om ugen, som varetages af pædagoger fra skolens SFO. Dette er med til at sikre kontinuitet og danner bro mellem skole og SFO, som gør trivselsarbejdet mere smidigt.
Skolen samarbejder fortsat med psykolog Ulla Dyrløv, som har kick startet skoleåret 2024/25 med foredrag for alle medarbejdere, ligesom hun har holdt oplæg for 0. klasses forældre samt eleverne i udskolingen. Ulla taler om forældreskab, om tydelig rammesætning og om samtidens fordringer til børns evne til at sortere i informationer, og hvordan vi hjælper dem bedst muligt.
Som et nyt tiltag i skoleåret 2024/25 udarbejdede alle klasser en såkaldt Årgangsfolder, som tjener det formål, i et “køleskabsvenligt” format at synliggøre alle årets aktiviteter, skolens værdisæt og samarbejdsform samt forventninger til forældre og elever. Folderen har vist sig at være nyttig, og vi fortsætter med at udgive en sådan ved skoleårets begyndelse.
Vi vægter lejrskoler, venskabsdage og samarbejde på tværs af skolen højt. Dette sikrer god trivsel og styrker relations dannelsen eleverne i mellem.
Del 2 - Det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø
Undersøgelse af det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø består af ni spørgsmål for både 0.-3. klassetrin og 4.-9. klassetrin, som omhandler elevernes opfattelse af skolens fysiske rammer og æstetiske udtryk.
Eleverne er meget tilfredse med udsmykningen på skolen samt rammerne i det hele taget. De er også glade for deres møbler og udearealerne.
Resultatet af undersøgelsen viser, at langt over halvdelen af skolens elever oplever, at her er rent og pænt med toiletter nok til alle, møblerne i klassen er tilfredsstillende, og at der er tilpas lys i lokalerne.
Omkring en tredjedel af 4. – 9. kl. svarer, at de er utilfredse med luften i klasselokalet, hvorimod eleverne i 0. – 3. kl. er langt overvejende tilfredse med lugten i deres lokaler. Vi vil fra 2027 formulere spørgsmålet vedr. luft og lugt anderledes, da svarene ikke nødvendigvis giver brugbare input til handlingsplaner.
Omkring halvdelen af skolens elever oplever uro eller larm i undervisningstiden. Der kan være tale om uønsket uro, men også nødvendig arbejds- uro.
Det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø - opfølgning
Der er etableret et arbejdsrum til udskolingseleverne i foråret 2025, som vi forventer eleverne vil få god gavn af, ligesom det forestående køb af Forsyningen, vil bringe flere muligheder med sig.
Der er generelt ro og orden i undervisningen, men alligevel kan eleverne opleve, at det udfordres. Det er en central del af klasseledelsen at skabe den nødvendige ro og orden. Vi vil fortsat have fokus herpå, og gennem inddragelse af eleverne øge forståelsen for nødvendigheden. Der er forskel på arbejds- uro, som bl.a. kommer af, at man skal tale sammen i mindre grupper, og måske bevæge sig omkring i klasselokalet ifm. en kreativ proces, og det man kan kalde umotiveret uro, som kommer af at tale for højt, råbe på tværs af klassen o. lign.
Klassens lærere og elever vil sammen finde ud af i hvilke situationer, eleverne oplever at blive forstyrret af larm i undervisningen for derefter sammen at følge op på den del af klasseledelsen, som skal sikre det fælles ansvar for, at eleverne ikke bliver forstyrret af larm i undervisningen.
Der er fortsat fokus på regelmæssig udluftning af lokalerne.
Se Haslev Privatskoles tilsynserklæringer for de seneste år her.
Skoletiden skal være rar. Den skal give gode minder og glade øjeblikke med videre i livet.
Forudsætningen for god udvikling og læring er for os trivsel, tryghed og omtanke.
På Haslev Privatskole sikrer vores antimobbepolitik dit barn en god, tryg og inkluderende skolegang - hver dag.
Hos os finder du støtte til børn med særlige faglige udfordringer, som fx ordblindhed.
Et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem skolen og hjemmet sikre dit barns tarv.