Vores madordning

På Haslev Privatskole har vi en frivillig madordning.

Hver dag steger, koger og bager vores kok og køkkenassistenter en frisklavet, ernæringsrigtig og velsmagende varm ret og anretter en indbydende buffet.

Det giver vores eleverne mulighed for at få sund, mættende mad til frokost og om eftermiddagen, hvis de er i SFO.

Vi mener, at sunde spisevaner, kan forebygge rigtig mange livstilssygdomme senere i livet. Og det er lettere at få gode vaner fra starten end at skulle af med de dårlige vaner som ældre.
For os at se handler udtrykket ”sund mad” ikke kun om at få flere grøntsager og mindre slik.
Det handler i mindst lige så høj grad om, at børnene oplever det at spise sundt som en naturlig del af en god dag. At de ved at vælge sunde madvarer gør noget godt for dem selv. Ikke noget med løftede pegefingre og triste slankekure her. De gode/sunde ting skal bare smage bedst og være mest tillokkende.

Vores frokostbord er bygget op efter følgende grundprincipper:

• Maden skal bestå af masser af grøntsager. Vi kommer grøntsager i alle kød- og fiskeretter, i salater, i brødet og ikke mindst i vores hjemmelavede supper.
    Vi forsøger at variere udbuddet af grøntsager efter årstiden.
  • Der skal være meget af det gode fedt i maden. Vores hjerne består som bekendt af ca. 60 procent fedt – og vores elevernes hjerne vokser hurtigt. Så vi bruger rigtig mange kerner og nødder, gode koldpressede olier samt fed fisk som laks og sild.
  • Vi holder igen med de hurtige kulhydrater, som sukkerprodukter, hvid pasta, ris og raffineret hvedemel. Vi bruger derimod meget groft mel, vilde ris, perlebyg- og rug, havregryn samt diverse kerner i både brød, salater og supper.
    Vi bruger magert kød, både til det hjemmelavede pålæg og i de varme retter.
  • Årstidens udbud af friske varer præsenteres for børnene i et bredt udbud af retter. Alt præsenteres selvfølgelig så farverigt og indbydende som muligt.
    Så meget som muligt laves fra bunden, så maden igennem tilberedningen bliver mere smagfuld. På denne måde undgår vi også mange tilsætnings- og farvestoffer.
  • Den daglige buffet rummer en salatbar med gnavegrønt, hvor børnene selv kan sammensætte deres salat, diverse blandede salater, hjemmebagt rugbrød og grovbrød, et varieret pålægsbord, der altid indeholder nogle af børnenes favoritter og samtidig er anrettet så børnene stimuleres til at tage grønt på deres pålæg, og endelig en lun ret.

Skolens kost- og sukkerpolitik

Der kan ikke medbringes eller nydes hverken slik, chips eller sodavand på nogen klassetrin, og i stedet for kagedag i klasserne har vi valgt at have hyggedag med f.eks. frugt og groft bagværk.

Efterhånden er der på markedet en sand skov af mere eller mindre lødige snack og frikvarters-produkter, der ved nærlæsning af varedeklarationen, viser et meget højt indhold af sukker.

Vi synes egentlig ikke, at det er vores opgave som skole at fortælle eller beslutte, hvad I må give jeres barn med i skole. I stedet henviser vi til, at al forskning viser, at høj sukkerindtagelse har en meget negativ effekt på indlæring. Det opfordrer vi derfor jer til at have det in mente, når I sender lidt lækkert med til pauserne.

FAG PÅ SKOLEN

Vores elever bliver undervist i mad og livsstil

Hvad koster madordningen?

Den daglige frokostmenu består af en lun ret, salatbuffet, brød og pålæg. Hertil serveres et glas mælk. Læs hvad madordningen koster her.

Billede af elever der leger og råber venligt til hinanden

Trivsel

En skolegang i trivsel er vigtigt for dit barn, vi arbejder hele tiden på at forbedre den.

Sådan underviser vi

Eleverne oplever en varieret og faglig god undervisning, med forskellige læringsmetoder.

Fødevarestyrelsens kontrolrapport

Køkkenet på Haslev Privatskole har selvfølgelig den glade smiley. Du kan se alle besøgsrapporterne her.