Læseplan for matematik i 2. klasse

Du kan orientere dig i læseplanerne for matematik på 2. årgang på denne side.

Områder i læseplanen for matematik på 2. årgang

I 2. kl. bruger vi primært Format, men har supplerende materiale i Matematiktak samt Matematrix.
Format består af: 1 elevbog, 1 evalueringshæfte, 1 lærervejledning, 1 værkstedskasse, 2 træningshæfter, 8 onlineaktiviteter samt nogle downloads.
Evaluering er MG-prøven i maj. Derudover er det muligt at lave ugentlige/månedlige afleveringsopgaver i regnehæfte, med de områder vi har arbejdet med.
(overskrifterne er kapitler i bøgerne).

Plusmåder, plushistorier, overslag

Sommer i Danmark

Addition s. 37-52

Statistik og kombinatorik

Tivoli

Statistik og sandsynlighed

Chance s. 39-48

Substraktion: minusmåder, minushistorier, overslag

Træer

Minus, afrunding

Substraktionsmetoder s. 1-14

Flytninger og ligedannethed: kvadrater og rektangler

Sørøvere

Matematiktak

Geometriske former og figurer.
Vinkler

Byg og tegn s. 25-36

Multiplikation: Gentage plus, gange, regnehistorier

Fødselsdag

Gange

Multiplikation s. 49-62

Titalssystemet: 1'ere, 10'ere, 100'ere, rækkefølge, plus og minus

Vild med dyr

Positioner

Supplerende

Positionssystemet s. 9-24

Areal og omkreds: halv, hel og dobbelt, måling

Kolonihaven

Omkreds og areal

Areal s. 53-64
Mere om areal
s.15-26 (bog b)

Addition og subtraktion

Gårdbutikken

Valg af regningsart s. 27-38

Når der arbejdes med Format er arbejdsgangen således:
Til hvert kapitel er der en introhistorie, som læses højt for eleverne. Introhistorien sporer eleverne ind på, hvad de skal til at arbejde med.
Til introhistorien hører nogle supplerende opgaver, som løses i fællesskab i klassen, umiddelbart efter oplæsning af historien.
Når historien er læst højt og gennemgået arbejdes der de kommende uger ca. 2-3 uger i kreative værksteder, som omhandler det emne de er blevet introduceret til via højtlæsningshistorien. Arbejdet i værkstederne er bygget op efter princippet om børn forskellige læringsstile. Der er værksteder der tilgodeser den enkelte elevs læringsstil. Der forefindes en værkstedskasse til 2.klasse med tilhørende værkstedsvejledning og kreative materialer. Der er ligeledes værkstedskort til hvert emne.

Billede af elever der har læsning i undervisningen

Dansk i 2. klasse

Der introduceres til forskellige børnebøger, fremlæggelser og at kunne digte den gode historie.