Idé katalog til praktisk- musiske værksteder i den almene undervisning

Se elementer i undervisningen til de musiske værksteder

Oversigt over faggrupper

Lejrskoler og overnatninger (min. 2 gange pr. år)

Mad og Livstil

Madplan, tilberedning, servering, rengøring, hygiejne, madproduktion

Produkt og Design

Snitte, byggeri, produktion af værktøj, spinde, karte, væve.

Idrætsuge (1 uge om året)

Mad og Livstil

Sundhed, ernæring, kost, hygiejne.

Juletema (1 uge om året)

Mad og Livstil

Produktion af bagværk og mad, ernæring, kost, hygiejne.

Produkt og Design

Designe og sy kostumer, håndværksproduktion i form af brugsgenstande, dekorationer, værktøj, bygge kulisser, sy, strik, klip.

Miniby

Mad og Livstil

Madlavning, bage, ernæring, kost, økonomi, indkøb, mængdeberegning, hygiejne, organisering af café, motion.

Produkt og Design

Designe, producere og sælge håndarbejdsprodukter så som: lys, skåle, beklædning, dukketøj etc.

Firmaprojekt

Mad og Livstil

Etablering af mini-firma; virksomhedsplanlægning, budget, cost/benefit, indkøb, mini-produktion, reklame, servering/præsentation, evaluering.

Sommertema

Mad og Livstil

Produktion af bagværk og mad, ernæring, kost, hygiejne.

Produkt og Design

Designe og sy kostumer, håndværksproduktion i form af brugsgenstande, dekorationer, værktøj, bygge kulisser/scene, sy, strik, klip, installationer/designs.

Lilleskolefestival

Mad og Livstil

Design og produktion af rekvisitter, kostumer, kulisser, installationer mm. til forestillinger og happenings.

Matematik

Mad og Livstil

Indkøb, produktion, beregning, mængde, rummål, relevante begreber.

Produkt og Design

Byggeri, produktion af modeller, regneredskaber, brugsgenstande.

Mad og Livstil

Historisk og kulturel madlavning, spisevaner, kroppens behov.

Produkt og Design

Historisk beklædning, kendskab til dragter, broderi, syning, materialer, produktion af værktøj, redskaber, udarbejde modeller.

Natur/teknik

Mad og Livstil

Energi, kroppen, forbrænding, kost-kendskab, bålmad, bakterier.

Produkt og Design

Produktion af fuglehus, værktøj, naturstationer, dyrefælder, klimastation, vindmølle, raketter, drager, flyvemaskiner, energidrevne både, solceller.

Idræt

Mad og Livstil

Kost, motion, fysiologi, ernæring, BMI, muskelarbejde, forbrænding, kroppens hygiejne.

Mad og Livstil

Producere fløjter, trommer og andre slaginstrumenter, redskaber til stomp mm.

Biologi

Mad og Livstil

Kroppens cellearbejde, bakterieudvikling/dyrkning, immunforsvar, vitaminer, mineraler, økologi, økosystemer, tilsætningsstoffer, blod, energiarbejde i kroppen etc.

Kantine-kursus

Mad og Livstil

Forarbejdning af råvarer, krydderier, væksthave, hygiejne, økologi, kroppens reaktion på sukker, god energi-mad, sund kost etc.